Stacks Image 318

Volwassenen

Wanneer angst, geïrriteerdheid en somberheid te vaak en/of te lang voorkomen of te intens zijn gezien de omstandigheden, is er sprake van emotionele problemen. Soms helpt een verandering in het leven of ondersteuning van vrienden of familie. Soms is dat niet voldoende of zijn de emoties zo overheersend en heftig dat professionele ondersteuning geboden is.


Klachten/Hulpvraag

Voor mensen met een persoonlijke hulpvraag, bij problemen in privé en/of werksfeer, is individuele therapie bedoeld. Daarbij kunt u denken aan bijvoorbeeld:
- psychische klachten door het werk, overspannenheid bijvoorbeeld;
- studieproblemen;
- problemen in het contact met anderen, bijvoorbeeld verlegenheid, onzekerheid;
- (lichte) depressie, angstgevoelens;
- terugkerende negatieve gedachten, dwanghandelingen;
- traumatische ervaringen of onverwerkte rouw;
- terugkerende psychosomatische klachten als hoofd- en maagpijn en andere psychische klachten.



Werkwijze

In een eerste gesprek wordt de klacht geïnventariseerd, verduidelijkt. Bij mildere klachten hebben mensen soms aan 4 of 5 gesprekken voldoende om met de verkregen inzichten zelf verder te kunnen. In principe wordt kortdurend en oplossingsgericht gewerkt.

Bij een aantal klachten(bijvoorbeeld depressie en angstklachten) is cognitieve gedragstherapie effectief gebleken. Bij het eerste deel, het cognitieve aspect van de therapie gaat het over de invloed van het denken op het gevoelsleven. Als men snel geneigd is, gebeurtenissen vaak negatief te interpreteren, zal men eerder somber en angstig worden. In de therapie wordt dan onderzocht of die negatieve wijze van denken wel terecht is.
Het gevoelsleven, wordt naast het denken ook beïnvloed, door het gedrag. Als men bepaalde dingen steeds niet doet uit angst, zal dat de angst alleen maar vergroten. Samen wordt dan onderzocht, in welke stapjes beter, passend gedrag ingeoefend kan worden. Kortom in cognitieve gedragstherapie leert men zowel anders tegen de problemen aan te kijken, als er anders mee om te gaan.

Als klachten zoals slaapproblemen, concentratieverlies, depressie of het mijden van situaties het gevolg zijn van een onverwerkte heftige herinnering kan zeker EMDR zinvol zijn.
EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is effectief bewezen therapie voor het verwerken van een schokkende ervaring (bijv. ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident, maar ook bij langer durende, vroege trauma (mishandeling in jeugd e.d.) en een negatief zelfbeeld (bijv. door vroege pestervaringen).

Contactgegevens

Nobelstraat 116
7316 GR Apeldoorn

Telefoon: 06 - 55 90 73 24

Email: i.jansen@gz-psy.nl

Bel of mail mij terug

Velden gemarkeerd met een * zijn verpricht.






* alle velden invullen s.v.p.
Registraties
Gezondheidszorgpsycholoog,
Kinder- en Jeugdpsycholoog, BIG
psycholoog NIP
Supervisor
Behandelmethoden
EMDR therapie
Cognitieve gedragstherapie (CGT)
Oplossingsgericht
Inzichtgevend
Mindfulness based

Locatie
Nobelstraat 116
7316 GR Apeldoorn

Telefoon: 06 - 55 90 73 24
Email: i.jansen@gz-psy.nl
Stacks Image 4249